[Designpanel] Portugese Vis in een Zeepdoosje

  • Design
  • 25 aug 2015 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Een kwaliteitsproduct op de markt brengen dat een sterke connectie heeft met Portugal: dat was het plan van Riscos. Het Portugese bedrijf ontwikkelde een lijn geblikte vis, enkel geproduceerd door lokale visboeren. Ook de verpakking past binnen de nationale identiteit. Illustrator Carla Nazareth tekende karakters voor elk van de regio’s waarvandaan de vis afkomstig is. Door het bijzondere doosje kan het product zelfs als cadeau of souvenir dienen, aldus de makers. Wat vindt het designpanel van deze zomerse verpakking?

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign De revival van ingeblikt vis: maak een mooi kartonnetje en het saaie blikje wordt weer sexy. En dit design is de zoveelste in zijn soort. Vaak met een leuke signatuur van de illustrator. Maar dat heeft absoluut niets te maken met het bouwen van merken met design. Dus hartstikke leuk als kadootje, maar niet voor regulier of herhaald gebruik want het wordt alleen op Schiphol of bij de traiteur verkocht. En dat is jammer. Het is net als kunst, je vindt het mooi of lelijk. En zo wil ik niet met packaging design omgaan. Ik wil weten of het goed is. Nou, ik vind er niks van, en niks aan. Geef mij maar een merk in plaats van een plaatje.

Rapportcijfer: - (geen cijfer)


Edwin Visser, directeur designbureau SoGood  Probeer maar eens onderscheid te maken in de generieke markt van vis in blik. Design is daar een van de middelen toe en dat heeft deze producent goed begrepen. Het zijn aantrekkelijke blikjes geworden met unieke illustraties die geïnspireerd zijn op de verschillende Portugese regio’s waar de vis vandaan zou komen. Maar wat is daar de relevantie van? Wordt de vis in Oporto anders bereid dan in Coïmbra? Zeg het iets over de saus of smaak? We zien verschillende ‘Sardinha’ blikjes, maar waar inhoudelijk het onderscheid in zit blijft voor de consument in de supermarkt een raadsel. Het merk Riscos is geheel ondergeschikt gemaakt aan het design en dat kan toch niet de bedoeling zijn. In die zin is het private label gedrag, waar de soortaanduiding als ‘first reading’ wordt opgespeeld.
Wat overblijft is een leuk souvenir.

Rapportcijfer: 6

Stijn Braun, design director Mountain  Een ode aan de ingeblikte vis en de regio. In zo’n blikje wil elke vis wel verpakt worden. Bijna zonde om open te maken. De opvallende en mooie illustraties zorgen voor eigenheid/persoonlijkheid. Geen merkverpakking maar een kunstwerk. Misschien wel iets teveel kunst voor een blik vis. Het belooft kwaliteit maar is de vis ook daadwerkelijk lekkerder, orgineler, beter? Het prikkelt mijn visuele zintuigen maar niet meteen mijn smaakpappillen. Voor de smaakervaring moet ie dus toch echt open. En voor de haastige Nederlandse koper mist de serie een duidelijke segmentatie. Een leuk cadeautje om in de keuken tentoon te stellen of om indruk te maken op je gasten. En om op Pinterest te zetten. En dat ga ik meteen doen.

Rapportcijfer: 7


Marketeers versus Designers: Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?

Marc van Eck, Business Openers: 9
Karlijne Bos, Pearle: 4
Aljan de Boer, Bizniz: 7

Lees hun onderbouwing in MT 14, 2015. 

 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken